Масла, мастила
Широка різноманітність ПММ
Для безперебійної працездатності двигунів і деталей техніці потрібно масло. Воно є важливим елементом, без якого пристрій не працюватиме, оскільки утворює на поверхні дотичних деталей плівку, яка певною мірою зменшує їх нагрівання з виділенням тепла. Захищає від корозії, відкладення бруду й агресивних частинок, які завдяки масляному потоку проходять через фільтр і осідають у картері. Також допомагає мотору не перегріватися. Подається через канали охолодження в розпиленому стані, завдяки чому відбувається охолодження головки поршня. В результаті несвоєчасної заміни втрачає свої властивості, що призводить до передчасного зносу і виходу з ладу. ПММ за типом використання поділяється на такі види:
- моторні;
- масла і мастила для пильних ланцюгів;
- компресорні;
- для 2-тактних двигунів;
- для 4-тактних двигунів;
- трансмісійні;
- мастило для бурів і перфораторів;
- мастило для велосипедів і мототехніки;
- універсальні мастильні матеріали.
Моторне масло - найважливіший елемент у конструкції двигуна. Однією з його основних характеристик є в'язкість і залежність від температури. За класифікацією SAE поділяються на 14 категорій від 0W до 60. 6 зимових і 8 літніх класів в'язкості. Літера W позначає застосування в зимовий час. Всесезонні мають здвоєну назву, наприклад, 10W-40. Відповідно до цих норм відбувається маркування масел. Для сучасних моторів найчастіше стали застосовувати малов’язкі речовини, вони допомагають економити паливо і зменшують відсоток шкідливих вихлопів. За хімічним складом поділяються на 2 категорії: мінеральні та синтетичні. Мінеральні виготовлені з нафти шляхом перегонки з подальшим очищенням. Синтетичні зроблені також на основі нафтопродукту, але з більш глибокою переробкою.
Для поліпшення робочих показників ланцюгових пилок слід застосовувати спеціальні масляні коктейлі. Вони заливаються в бак і змащують необхідні деталі. Запобігають перегріву, сприяють високій продуктивності при розпилі твердих порід деревини. До складу таких масел входять компоненти, які перешкоджають виникненню іржі та окислення. Присадки сприяють збереженню робочих властивостей масляних речовин. Мастила для обробки ланцюгів випускаються в таких видах: аерозольний, у вигляді балончика - здатний проникнути навіть у важкодоступн імісця і максимально захистити механізм; рідкий - випускається в банках і флаконах, наноситься точково і дозволяє економно його використовувати. Не рекомендується зберігати при низьких температурах, оскільки швидко загусає. Двокомпонентний тип - при використанні такого складу використовується спочатку мастильна складова, а поверх накладається розчинник. Він допомагає проникнути речовині вглиб пристрою; густий - реалізується в тюбиках або банках. Завдяки своїй консистенції важко проникає всередину.
Для ефективної та безперебійної роботи компресорів застосовуються компресорні масла. Вони забезпечують ущільнення повітря, захищають від іржі та відводять надлишкове тепло. За своїм призначенням поділяються на категорії.
- Для поршневих установок. Працює за температурного режиму до 180 градусів Цельсія, відрізняється стійкістю до окислення;
- Для компресорів гвинтового типу, дуже в'язкий мастильний матеріал, головне завдання - охолодження ущільнюючих парів;
- Турбінний мастильний матеріал підходить для турбокомпресорів;
- Для ротаційних компресорів.
До основних параметрів поршневих масел відноситься: висока температура нагріву; антиокислювальна здатність; захист від формування осаду.
Для якісної роботи 2-тактного двигуна застосовуються спеціалізовані масляні суміші, які безпосередньо змішуються з бензином перед роботою. Складаються з базової комплектації і додаткових присадок, які є розчинниками. При використанні якісних ПММ знижується споживання бензину, збільшується потужність рушія, зменшується сила тертя вузлів і деталей.
Масляні суміші для 4-тактного двигуна забезпечують стабільні змащувальні характеристики протягом тривалого періоду часу. Кількість присадок у них набагато більше, ніж у попередньому, іноді може досягати 25%. При виборі слід враховувати важливі моменти: охолодження і захист двигуна; тривалість збереження властивостей; марку і модель рущія.
Спеціальні види мастил і масел
Трансмісійне масло застосовується для безперебійного функціонування коробки передач. Класифікується за властивостями на протизадирні та протизносні. Перше - виключає зварювання і задирання точок дотику, друге - забезпечує достатній рівень мастильних речовин, що труться. Якісні ПММ повинні відповідати таким вимогам: захищати елементи трансмісії від води та корозії; при тривалому зберіганні не повинновиникати осаду; мати антиокислювальну здатність.
Суспензії для бурів і перфораторів, як і всі інші, використовуються для запобігання тертя вузлів, завдяки чому зменшується знос. Як і всі інші мають присадки, які захищають від появи іржі. Запобігають потраплянню бруду і пилу на робочі поверхні. Перед придбанням мастильних сумішей необхідно уважно прочитати інструкцію, адже те, що підійде для редуктора, не застосовується для бура.
ПММ для велосипедів і мототехніки повинні добре проникати всередину роликів, протистояти дощу і притягувати якомога менше пилу. Поділяються на два типи: для сухих і мокрих погодних умов. Основні види упаковки - пляшка з наконечником і аерозольний балон.
Універсальним мастилом вважається WD-40. Спектр застосування такого засобу досить широкий: обробка з'єднань від іржі, зниження тертя між механізмами і вузлами, розробка закислих петель.
Зберігати ПММ найкраще в приміщеннях із помірною температурою. Ємності періодично оглядати на виникнення корозії. При переміщенні баночки кидати забороняється. При ударі можуть пошкодитися шви, це може призвести до забруднення вмісту.